Sportovní historie II. - Škoda 120 LS MTX Rallye

Autor textu:         Rudolf Brejška ---- 742 ŠKODA Club
Uveřejněno:        11. 12. 2006
Kontakt:              rudolf.brejska@centrum.cz

 

Jak již bylo řečeno v prvním díle našeho povídání o sportovních vozech Škoda motorové řady 742, příznivci domácí automobilky na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let zažívali díky úspěchům Škody 130RS zlaté časy. Jelikož se však platnost její homologace krátila, bylo třeba začít hledat sportovní náčiní v novější modelové řadě.

 



Škoda 120 LS vedle zlepšené výbavy oproti modelům S a L a atraktivního designu nabízela ve své době také inovovaný motor 742.12x o objemu 1174cm3, který poskytoval v základu vyšší výkon. Výkonu 42,7 kW při 5200 ot/min (oproti 38,3 kW při 5000 ot/min Škody 120 a 120L) bylo dosaženo hlavně zvýšením kompresního poměru z 8,5 na 9,5. Práci řidičům také usnadňoval nově zavedený podtlakový posilovač brzdného účinku.

 


Bylo nasnadě, že jako relativně levné sportovní náčiní pro začínající jezdce nebo týmy s nižším rozpočtem je LSka solidním základem.

 

A tak se týmy pustily do úprav. Vzniklo několik zajímavých přestaveb, zejména pak Škoda 120 LS PZST jezdců Jana Šenkýře a Petr Samohýla pro okruhové závody v rámci Poháru zemí socialistického tábora, nebo Škoda 120 LS pro vrchařskou skupinu A5-silueta jezdce Doležala. Ale to už je jiný příběh...

 


Od počátku bylo jasné, že nová škodovka to bude mít velmi těžké. Předpisy skupiny A výrazně ztěžovaly možnosti osadit vůz konkurenceschopným agregátem, navíc takový vývoj byl v prostředí netovárního rallysportu značně nákladný. Proto zůstalo jen u několika výše zmíněných prototypů okruhových a vrchařských speciálů a většina týmů se soustředila na to, aby v krátké době dostala na tratě rychlostních zkoušek nový český rallye speciál pro relativně dostupnou a velmi oblíbenou skupinu A.

 

 

Osazení vozu sériovým motorem s lehkými úpravami a vyšší hmotnost velmi znesnadňovaly týmům pozici. Už v době prvních startů LS/A v automobilových kláních na okruzích i šotolině ukazovaly těmto škodovkám záda stále famózní Š130 RS, po nichž přišly nerovné souboje se Š130 L/A a nastupující skupinou B, obsazovanou hojně vozy Škoda 130 LR a VAZ 2105 VFTS. Škody 120 LS/A tak měly nezáviděníhodnou úlohu "těch černých vzadu" a na stupně vítězů mohly nahlížet jen z povzdálí.

Přesto však nebyl ještě čas "házet flintu do žita". Nízké náklady na pořízení a provoz sportovního vozu a především spolehlivost ukazovaly, že by bylo škoda tyto automobily úplně zavrhnout. A tak byl v letech 1982 až 1988 vypsán samostatný Pohár Škoda 120 LS pro skupinu A pořádaný v rámci domácích soutěží rallye.

 


Výrobou "pohárovek" byl pověřen legendární český úpravce Metalex. Na základě dohody s AZNP Škoda Mladá Boleslav byly do dílen Metalexu dodávány polotovary sériových Š120 LS, postrádající prvky interiéru, tlumicí hmoty a další komponenty, které by v soutěžním speciálu nenašly využtí.

 

Karoserie byla opatřena ochranným rámem, závodními sedadly se čtyřbodovými pásy Moravan, sportovním volantem, tlakoměrem a teploměrem oleje, tripmasterem Halda a flexilampičkou. Z vnějšku byl vůz doplněn přídavnými světlomety a hliníkovými ráfky průměru 13". Podvozek byl osazen sportovními tlumiči a kratšími pružinami.Motor byl z AZNP dodáván demontovaný. Pod taktovkou Metalexu byl poskládán, lehce upraven v rámci možností skupiny A a doladěn. Přípravu palivové směsi obstarával sériový karburátor Jikov, který byl díky přísným předpisům pouze přetryskován. Převodovka zůstala sériová, čtyřstupňová. Přestavby pokračovaly i po roce 1984, kdy došlo k nástupu výroby modernizovaných škodovek. Vůz byl dodáván týmům pod názvem Škoda 120 LS MTX Rallye.

 


V této základní produkční verzi měla pohárovka výkon 72 koní a dosahovala maximální rychlostí 142,3 km/h (měřeno Světem motorů v roce 1982). Hodnota zrychlení z 0 na 100 km/h dosahovala 16,5 sekundy. Pohárovka pokulhávala za ostatními nasazovanými vozy výkonem, ale dobrými jízdními vlastnostmi si získala přízeň mnoha jezdců.

 

 

Zvučná jména jednotlivých mistrů republiky v Poháru Škoda 120 LS mezi lety 1982 až 1988 hovoří za vše: Vraj, Polášek, Sedlář, Arazim, Pech senior, Hahnel, Dušek (2. Chovanec).