Modely vozů Škoda

Autor textu:          Rudolf Brejška ---- 742 ŠKODA Club
Spolupracoval:     Pavel Erben
Uveřejněno:          5. 12. 2006
Kontakt:               rudolf.brejska@centrum.cz

 

Jo jo, v minulém roce jsem zřejmě musel být děsně hodný, takže díky Ježuchovi se mi má sbírka modelů vozů Škoda hezky rozrostla hnedle o několik nových kousků. :))) Ale dosti vychloubání, na následujících řádcích si představíme a zavzpomínáme na různé modely vozů Škoda, které se kdysi vyráběly, nebo dodnes vyrábějí. Pokud víte o dalších modelech, o nichž zde není zmínka, nebo byste mi mohli poskytnout chybějící fotografie zde popsaných modelů, ozvěte se mi prosím na výše uvedený mail.



 

 

Nejzazší historie

Jedním z prvních modelů, které se ocitly v mé sbírce, je velmi vzácný kousek od neznámého výrobce z poválečného období. Jedná se o první Škodu Rapid, k jejímuž názvu se konstruktéři AZNP vrátili téměř o čtyřicet let později. Tento malý jednoduchý model, jehož měřítko se dá odhadovat na nějakých 1:60 až 1:70, jsem "podědil" po svém otci, který si s rapidem hrával za svých bezstarostných dětských let. Model je proveden z plastu s imitací mahagonového dřeva.
 

 

Škodovácká klasika let sedmdesátých a osmdesátých

Velkou tradici v někdejším socialistickém Československu měly plastové modely škodovek s pohonem na setrvačník. Vše začalo v sedmdesátých letech touto Škodou 1000MB v měřítku 1:20 od družstva KDN, n.p. S jednoduchým bytelným modelem, s pryžovými pneumatikami a povytaženými předními okýnky, vyrostlo mnoho československých dětí. Mnou vlastněná hračka již dávno "ztratila" vakuově chromované nárazníky, světla, kliky i obtisky a v nepoučených dětských rukách kdysi zažila mnohé hrozivé "bouračky" doprovázené patřičnými zvukovými efekty :))). Přesto šasi vydrželo a v kvalitě provedení by mu dnešní čínská produkce mohla jen tiše závidět. Ruční pohon na setrvačníkový motorek sice byl na západ od našich hranic pomalu vytlačován prvními elektronickými hračkami, na druhou stranu byl téměř nezničitelný, a tak se v československých hračkách objevoval ještě po mnoho let.

 

Po veleúspěšné tisícovce následovaly další, stejně koncipované hračky. Obligátní Škodu 1203, která se vyskytovala v obdobném měřítku celkem ve třech různých provedeních (sanita, mikrobus, valník s opravdovou plachtou a drátěnými rámy), následovala ještě užovka Škoda 120L. Tyto modely už byly propracovanější, s otevíracími kapotami (Š120L) nebo nákladovými vraty (1203ka). Bohužel, v době, kdy jsem všechny verze těchto modelů vlastnil, jsem si jejich hodnotu neuvědomoval (co naplat, bylo mi sotva pět roků :))), a tak některé byly nevratně poškozeny a ty, co "přežily", jsem o pár let později daroval mému malému synovci... Proto tímto apeluji na všechny současné i budoucí rodiče - naučte své děti co nejdřív vážit si svých hraček! Jednou jistě mnozí z nich projeví zájem o historii a jistě najdou zalíbení v hračkách, s nimiž vyrostli. A pozdě plakat o desetiletí později nad rozbitými či ztracenými kousky...
 

 

Škoda 120 stokrát jinak

 

Škodovky motorové řady 742 se vůbec dočkaly mnoha zpracování v podobě hraček. Určitou kuriozitou z osmdesátých let jsou tyto československé "angličáky" Škoda 120L od družstva Rozkvet VDI, v odhadovaném měřítku 1:72.
 

 

Jednoduché kovové modely znázorňovaly velmi věrně proporce a charakteristické linie "emkových" škůdek. V době, kdy v Evropě zažívaly boom opravdové angličáky od Matchboxu, my jsme řádili se stodvacítkami od VDI. :)))

Když už jsme nakousli jméno Matchbox, sluší se poznamenat, že ve stejné době se na západ od našich hranic objevil krásný a hodnotný mini-model Škody 130LR, v realistickém "válečném" zbarvení Škoda Motorsportu, s červenou zadní kapotou s integrovaným vanovým křídlem, která se navíc odklápěla a odkrývala naznačený motor. Tento model se mi nikdy získat nepodařilo. Viděl jsem jej na vlastní oči jedinkrát v životě, někdy v roce 1993, a sehnat jej dnes je velice obtížné.

Dalším zhotovitelem hraček navržených podle vozů Škoda byl podnik Igra, výrobce proslulých "igráčků". Ten dodával na trh malé plastové modely soudobých vozů. Modely byly v měřítku 1:48 a byly vybaveny pružinovým motorkem na ruční natahování. Igra v osmdesátých letech vyráběla stejně koncipované modely Škody Rapid. Součástí jejího výrobního programu byla i autíčka doplňující diorámata modelových železnic v měřítku H0, neboli 1:87. Je potěšující, že tato série nezanikla, ale dodnes se vyrábí. Obsahuje mnoho desítek modelů nejen vozů Škoda. Pro nás je důležité, že zde nalezneme ohromné množství malých plastových, ale velmi věrných autíček od Škody 1200 a 1201, přes Favority až po spoustu variant nových Octavií a podobně.


 

Opravdovou bombou v půli osmdesátých let ale byl nástup hraček na bovden. Pod většinou z nich byl podepsán závod Koh-i-noor Hardtmuth, o.p., Trhové Sviny. Pro neznalé: jednalo se o propracované plastové hračky s dálkovým ovládáním pomocí krabičky s přepínačem jízdy vpřed/vzad a volantem, kterým se ovládal směr jízdy. Mimo to bývaly některé z hraček vybavovány dalším příslušenstvím, například funkčními světly či klaksonem. Vtip byl v tom, že malý volant o průměru asi 8cm na ovladači byl napojen na ocelovou strunu, která vedla v bovdenové bužírce do přední nápravy autíčka, takže za modelem se muselo běhat. Objevily se variace na různá auta, Tatrou 613 počínaje, přes Škodu 110R až třeba po dvounápravový nákladní Liaz.

Na vrcholu výrobního programu Koh-i-nooru stanula nádherná Škoda 120LS v impozantním měřítku 1:12. Model měl opravdové pneumatiky, dobře viditelný interiér a byl vybaven malým reproduktorkem, který po sepnutí tlačítka na ovladači zahoukal jako skutečný klakson. Z tohohle jsme byli prostě odvaření! :))) V malé sérii bylo vyrobeno i nemnoho kusů této Š120LS s plnohodnotným dálkovým ovládáním. Tyto kousky se prodávaly v socialistickém Československu za tehdy závratnou sumu kolem 2000,-Kč, což byl toho času jeden průměrný plat. Drtivá většina škodovek se ale proháněla po dětských pokojích se šňůrkou pod zadním nárazníkem. Bohužel, jak sami na níže zobrazených fotografiích vidíte, ani této krásné hračce se mé dětské řádění nevyhnulo...
 


 

A jak k tomu došlo? Prostě a jednoduše, když jsme s kamarádem z vesnice, kde jsem trávil na chalupě letní prázdniny, povyrostli do věku nějakých osmi, devíti let, začali jsme se zajímat o motoristický sport. Kamarádův otec je velice zdatný automechanik a na počátku devadesátých let si sám v obrovité garáži své chalupy postavil áčkovou Škodu Favorit, s níž se poté profesionálně účastnil Mistrovství ČR v automobilových soutěžích. Sledovat zrod takového ostrého vozu a hlavně pak vidět a slyšet kamarádova otce při "plném kotli", jak na rozbitých cestách v oné vesnici svůj soutěžák testoval, to byl opravdu zážitek. A tak jsme se pustili do našeho vlastního "soutěžení" :)))

Protože kamarád měl naprosto stejnou škodovku, jako já, rozhodli jsme se, že na kopečku pod jejich chalupou budeme pořádat "závody z vrchu" :))) A tak přišla zkáza: začali jsme z nebohých škodovek odmontovávat elektromotorky, odřezávat bovdeny, odstraňovat převody a aretovat přední nápravy. Dolů šly nárazníky, ochuzoval se interiér, odřezávala se boční skla, prostě humus... Jenže tenkrát nám to připadalo jako vrchol blaha! Samozřejmě následovalo důkladné polepení reklamními samolepkami, které mi v hojném množství přinesl táta z práce, a už už se mohlo na kopec poměřit síly, ještě s dalšími dvěma kolegy-tuzéry :))) Nutno podotknout, že závody aut pouštěných volně z kopečka dolů byly opravdu napínavé a přinesly mnoho dramatických okamžiků. :))) Přestože čínské plastové "soutěžáky" našich soupeřů byly o mnoho let novější, naše škodovky to vždycky všem natřely! A my šli ještě dál: osazovali jsme auta důmyslnými olověnými závažími, kamarád svou škodovku dokonce snížil, odlámáním původních plastových závěsů kol a zhotovením nového koumáckého uložení náprav ze stavebnice Merkur :))) Na rozbité asfaltce se mu ale snížení vymstilo a občas si jeho "stroj" škrtnul o kamínek nebo o brouky, čímž ztrácel cenné vteřinky...

Koncem osmdesátých let, kdy na naší straně železné opony pojmy tuning/tuzing nikdo neznal a všichni místní automobiloví kutilové své snažení nazývali "motorsport", začali českoslovenští modeláři upravovat autíčka na bovden pro napínavá klání pod širým nebem nebo v krytých halách. Ano, dnešní RC-drift soutěže dálkově řízených modelů nebo souboje na vícekolejných autodráhách nejsou nikterak novým vynálezem a v našich zemích mají dlouholetou tradici. Vzpomínám si, jak například v časopise ABC mladých techniků a přírodovědců vyšel velmi podrobný a obsáhlý návod, jak do bovdenem ovládaného modelu dvounápravové liazky zabudovat druhý elektromotor s převodovou skříňkou a po rozsáhlých úpravách podvozku hračky vytvořit plnohodnotný pohon 4x4 bimoto. Po roce 1989, kdy se na náš trh začaly v širší míře dostávat vyspělejší elektronické součástky pro automodeláře, začali někteří kutilové předělávat bovdenové řízení na plně bezdrátové dálkové. Dodnes mám v živé paměti, jak na prvního máje, když se mnou šli rodiče na open-air akci pro děti, jakýsi starší pán proháněl s vysílačkou v ruce právě takovou Škodovku 120 LS 1:12 mezi kužely na place. Auto mělo krásný lak, atraktivní nápisy a bylo osazeno nefalšovaným spalovací motorem na ricinový olej. Věděl jsem, že nemá cenu dělat psí oči, že tohle se prostě nevyrábí a že mi to ani rodiče, ani Ježíšek nepřinesou... :)))
 

 

Éra Favoritů a "doba temna"

 

V téže době se s nástupem výroby horké mladoboleslavské novinky, Škody Favorit, začaly vyrábět i modely tohoto novátorského vozidla. Mezi ty známější patří plastové modely výrobního družstva Směr, provedené v měřítku 1:28. Modely jsou řešené takzvaným "Kliklak" systémem, takže se dají z asi dvaceti dílů velmi jednoduše složit prostým zacvaknutím jednotlivých částí do sebe. K velké radosti nás, pravověrných škodovkářů :))), jsou tyto modely dodnes vyráběny a můžete je koupit v některých větších hračkářstvích. V záplavě čínských hraček na jedno použití je to příjemné osvěžení hlavně pro modeláře. Kliklak favority jsou v dnešní době s oblibou používány k mini-tuningu, kdy jsou na modelech prováděny estetické úpravy (prahy, zavařeniny, spoilery,...).
 

 

Favority se staly oblíbenou předlohou výrobců hraček a modelů, a tak není divu, že s nimi přišlo hned několik firem. Známé plastové "kliklak" stavebnice Monti Systém českého výrobce KZS měly své kovové předchůdce - sérii Monti Metal. Kovová autíčka se sestavovala podobným způsobem, měla zpravidla otevírací kapoty a vyráběla se v měřítku leteckých modelářů, 1:48. Na snímku Favorit 136 spolu se záchranářskou Tatrou 613 Narex:
 

 

Dalším z výrobců favoritů bylo družstvo Kaden. Na snímku Favorit v měřítku 1:43 (a opět v lehké rallycrossové úpravě z mých nevybouřených let :))):
 

 

Družstvo Kaden se sice ve víru událostí porevolučních přeorientovalo na jiný druh výroby, ale modely škodovek neopustilo. Svého času se objevily plastové modely Škody 100, Š120 (úzká) a Škody 110R v měřítku 1:43, s lakovanými karoseriemi a v prosklených "abrexáckých" krabičkách. Po krátké době ale, jak koluje mezi modeláři, údajně Škoda Auto, a.s., sebrala Kadenu licenci a ten tak musel výrobu těchto modelů zastavit. Jsou dnes nesmírně vzácné a vpodstatě nesehnatelné.

Kaden se však nevzdal a po krátkém čase se ke škodovkám vrátil, a sice k novinkám s okřídleným šípem ve znaku. K dostání je kompletní modelová řada Fabia-Octavia-Superb, a to v měřítkách 1:43, 1:87 a dokonce i 1:160. Modely jsou vyrobeny z plastu či kovu a k dostání jsou všechny karosářské verze těchto modelových řad, včetně zvláštních verzí (Policie ČR, Škoda Octavia WRC), některé navíc jako stavebnice.
 

 

Pak to ale začalo s českou modelářskou scénou vypadat nevalně. Modelářské obchody a některá tradiční hračkářství vymizely a na jejích místo se tlačily supermarkety plné nekvalitní čínské produkce, bez špetky tradice i vkusu. Jedinými přeživšími z této doby budiž Směr, Igra a Kaden, i když jeho modely také již nejsou tak běžné.

 

Růžová budoucnost?

 

Dlouho u nás byla škodovkářská modelářská scéna utlumena absencí nových modelů vozů s ořídleným šípem ve znaku. Je proto nesmírně potěšující, že se po "době temna" našli výrobci, kteří začali v široké míře vyrábět kvalitní modely škodovek různých typů. Jmenovat můžeme velmi drahé, leč vynikajícně zpracované miniatury fabií a octavií od zahraniční společnosti IXO-models, novodobé škodovky od Cararamy, nebo české, velmi vzácné a drahé ručně vyráběné modely 1:43 od Mini Models.

Když tovární tým Škoda Motorsport nasadil na tratě světových rychlostních zkoušek atraktivní fabii WRC, dočkal se tento stroj své zmenšené podoby i v kategorii "velkých" modelů v měřítku 1:18. Úkolu se zhostila společnost Solido, která ve spolupráci s českým Air Designem připravila velkou sérii Škoda Fabia WRC 1:18 v mnoha provedeních. Kolekce zastupuje modely vozů téměř všech jezdců, kteří kdy za volant této krasavice usedli. Kromě továrních jezdců zvučných jmen a z různých rally soutěží lze zmínit i Ekströmovu modrou "Red Bull" fabii WRC, nebo soutěžák Jana Kopeckého a Matador teamu, kterýžto model jsem si pořídil i já:

 

 

Ovšem jedničkou mezi výrobci malých škodovek je jednoznačně česká společnost Abrex. Tato rozvíjející se firma začala dodávat na trh především zmenšeniny v měřítku 1:43, ke kterým po čase přibyly mini-škodovky M=1:72.

Modely se vyznačují kvalitním a věrným zpracováním a jsou k dostání za příznivé ceny. Výroba Abrexu zahrnuje téměř všechny modelové řady škodovek, od Škody Popular, přes staré octavie až po horké novinky, jako Škoda Roomster. Všechny modely jsou dodávány v přesných dobových katalogových barvách. Sortiment výrobků od Abrexu se každý rok více rozšiřuje.
 


Ovšem co je nejdůležitější pro nás, příznivce škodovek motorové řady 742, je fakt, že Abrex připravil kolekci Škody 120L, a to jak v M=1:43, tak i 1:87! Modely jsou opravdu jak živé, jen nastartovat :), celkem v sedmi dobových barvách.
 


A tak se zdá, že se blýská na lepší časy. Výrobci u nás i v zahraničí se k naší tradiční značce vracejí, společnosti Směr a Igra si svůj výrobní program také drží, a tak sběratele a modeláře-škodovkáře snad čeká světlá budoucnost...