Kuriózní přestavby

Autor textu:          Rudolf Brejška ---- 742 Škoda Club
Uveřejněno:         1. 3. 2006
Kontakt:               rudolf.brejska@centrum.cz

 

 

 

Tak to je přesně ono! Tohle asi všichni známe - úplně normální škodovky motorové řady 742, kterých byly vyrobeny miliony a které máme tak rádi! Ale protože je to prostě geniálně vymyšlené auto :)), na následujících řádcích si ukážeme, že se z něj dá udělat naprosto cokoliv. U nás i v zahraničí jsou mnohé šikovné ruce, které ze všední "škodule" dokážou postavit třísetkoňové monstrum, luxusní limuzínu i městské minivozítko. Nevěříte? Uvěříte!

 

Nebe nad hlavou


Když to vezmeme pěkně od začátku, elegantní tvary mladoboleslavského kupátka Škoda Rapid přímo vybízely k jejich úpravě na kabriolety. Tímto druhem přestavby se zabývalo hned několik firem nejen u nás, ale i v zahraničí. Například ve staré dobré Anglii se kabriolety blýskla společnost LDD, v někdejším západním Německu krásné otevřené vozy stavěla firma Meisa. Nutno poznamenat, že v obou dílnách vznikaly roadstery ve velmi omezených sériích.

 

 

Ovšem skutečný kumšt a cit pro krásu předvedli Češi, v jejichž líhni (pravda, ve spolupráci s německými kolegy) vzniklo pouhopouhých 12 kusů nejzdařilejší a nejčistší variace na téma Rapid Cabrio - Rapid MTX:

 

Škodovka stokrát jinak


Když už jsme zmínili anglickou konstrukční školu, je třeba připomenout i další zajímavé přestavby, které vznikly za lamanchským kanálem. Již zmíněná společnost LDD například vytvořila každodenního praktického pomocníka - Škodu 120 LS Pick-up.

 

 

Zajímavé, že? Pravda, rozložení nákladového prostoru a jeho přístupnost jsou díky umístění motoru vzadu omezené, ale i tak to dokazuje, že škodovka může být, čímkoliv chcete!

Další nepřehlédnutelnou úpravou je Škoda Special Long - sedmimístná luxusní limuzína na bázi Škody 120 LS. Vozidlo se šesticí dveří postavila britská firma Fortune Auto Sales Essex.

 

Šestirychlostní kupé


Známá česká společnost Mari Design pana Mariana Kábrta před lety představila krásnou, byť zdánlivě obyčejnou Škodu Rapid, avšak se šestirychlostní převodovkou! Mladoboleslavskému "šípu" tak vdechla mnohem více svižnosti (až 190 km/hod při výkonu 75 koní. Která dnešní třináctistovka tohle zvládne?).

 

 

Škoda Smart :))


Kdesi v Maďarsku, v zemi pálivých dobrot, uhrančivých žen a nesrozumitelné řeči, vzniklo i následující nekompromisní řešení problémů s parkováním :))) Ano, Smart se může jít bodnout! Kdo se může pochlubit tak hbitým městským vozítkem s poháněnou zadní nápravu ve stylu Porsche? :)))

 

Škodaqua


V Dánsku je zajímavé škodovácké muzeum, kde mimo jiné najdete i následující unikátní exponát. Základem přestavby byl automobil Škoda 120 GLX z roku 1983, který jistý učeň Rodby Ungdomsskole přestavěl na člun pro závody netradičních plavidel, pořádané roku 1999 v Guldborgsundu. Sponzorem plavidla se stal autoservis Rodby. Muzeum tento exponát získalo v létě roku 2000. Na podzim stejného roku otestovali plavidlo v přístavu Hellerup. Na testu spolupracoval největší dánský motoristický časopis BILmagasinet. V roce 2002 byla Škodaqua spuštěna do vod jezera u zámku Krengerup, ale jezero se bohužel ukázalo jako příliš mělké. Později si Škodaqua zaplavala ještě na městském koupališti v Glamsjbergu.

Zřejmě se jedná o jediný exemplář plovoucího "automobilu" Škoda a proto dostal jméno Škodaqua (Škoda-aqua). Vůz měl odstraněnu střechu, z interiéru bylo vymontováno vše zbytečné, karosérie byla důkladně utěsněna a vůz byl doplněn sudy, které jej nadnášely a umožňovaly plavbu. Pohon ve vodě obstarávaly lopatky, navařené na disky zadních kol (kolesový pohon ve stylu starých říčních parníků). Vůz měl ponechánu převodovku a mohl tak ve vodě i couvat.

 

 

Řádění s motorem


Opravdové kuriozity vznikají ze škodovek v oblasti motorářské. Výměna motoru za silnější kousek není v dnešní době nic nerealizovatelného, a tak stále více škodovek vozí pod kapotou lecjaká překvapení.

Typický příklad: Hipa z ústeckého Rebelklubu Škoda sáhnul po osvědčené technice koncernu Volkswagen, a tak se za zadní nápravu stěhoval dvacetiventilový motor 1,8i osazený dvěma dvojitými horizontálními karburátory Weber. Síla přesilná!

 

 

Výhoda koncepce "všechno vzadu"! Po českých silnicích tak můžete potkat škodovky s motorem z různých vozů, Volkswagenem 1,8 a VR6 počínaje, přes Toyoty V-VTi až po Tatru 613. Zdá se vám, že mamutí tatrovácký vzduchem chlazený vidlicový osmiválec o obsahu 3,5 litru se do škodovky nevleze? Omyl! A tady máte hned dva důkazy...

 

Pořádný český muscle car, tak to má být! No a když se vám nechce dávat těžký motor dozadu, můžete si poradit i jinak - dopředu, doprostřed... Jaká je ctěná libost! Takhle to dopadá, když se škodovka snoubí se šestiválcem:

 

 

Tak co říkáte? Já myslím, že škodovky jsou nedoceněná auta a jak je vidno, při troše fantazie a trpělivosti z nich lze stvořit opravdu různé pekelné stroje. :)) Takže uzavřeme toto povídání následujícím, všeříkajícím obrázkem. A škodovkám zdar!