Výměna bovdenu a lanka sytiče

Autor textu:         Vašek "Deep Eyes" Andrejch ---- Deep Eyes Tuning
Uveřejněno:        19. 10. 2005
Kontakt:              vaclav.andrejch@ontab.cz

 

Projevilo se to tak, že jsem zapnul sytič a když jsem ho vypínal, něco prasklo a už nešel vypnout. Okamžitá diagnóza: prasklá struna nebo vypadlý bovden. Na chod motoru to nemá vliv, akorát vy se naběháte, protože si musíte chodit pouštět a vypínat sytič do motoru. V zájmu pohodlí je nejlepší provést opravu co nejdřív, jinak je to jedno.

Celá oprava mi trvala asi půl hodiny, ale má cenu jí provádět, až když se to rozbije, preventivně stačí jen mazat strunu, ale stejně to na to nemá vliv. Jen vám půjde líp zvedat sytič.

Na začátek práce: odkryjte koberec mezi sedačkama (já ho pod spolujezdcem vodorovně naříznul a zvednul) tak, aby se daly odšroubovat šrouby, co drží páčku sytiče na podlaze. Ty vyšroubujte, pak povolte držák bovdenu a strunu na karburátoru a oboje volně pohoďte v motoru. Páčku sytiče pak můžete o kousek vtáhnout do auta a tam taky povolit svorku bovdenu a ten povytáhnout z držáku. Pak jděte do motoru a bovden vytáhněte ven, normálně tahejte, on pojede po struně a ta tam zůstane. Do nového bovdenu pak kápněte pár kapek oleje a začněte ho nasunovat na strunu, směrem do kabiny. Chce to trpělivost, ale jde to. Kdyby se náhodou někde zasekl, stačí se natáhnout pod auto a srovnat ho. Bovden prochází kolem hadic topení a jak je ohnutý, může se mu tam špatně lézt, ale jinak leze dobře až k páčce. Až vyleze u páčky sytiče, strčte ho do držáku a utáhněte šroubek. Tím máte hotovou první část.

Druhou část jsem dělal naopak, totiž strunu jsem vytáhnul do kabiny a nasouval zase odtud. To už je jednodušší, struna jen projede bovdenem a je protažená. Pokud se vám někde zasekne, je něco špatně. Nejspíš hledejte ostrý ohyb bovdenu (bez struny má tendenci se zalamovat). Na konci struny udělejte malý háček kombinačkama, strunu zatlačte až nadoraz ke šroubku a ten utáhněte, aby strunu tlačil, ne se po ní pohyboval. Tím končí druhá část.

Nakonec ještě zbývá vtáhnout bovden do motoru, tahejte opatrně, abyste ho neurvali od páčky (budete zase na začátku), páčku přitom usaďte (vy nebo pomocník) zpátky do díry. Páčku sytiče sklopte dolů, sytič na karburátoru úplně vypněte, protáhněte strunu dutým šroubkem tak, aby byla lehce napnutá a aspoň o kousek prolezla skrz šroubek (stačí kousek, když proleze víc, tak se zase bude zarážet o těleso podtlaku na 2. komoru a bude se vracet) a bovden zajel do držáčku, pak šroubky utáhněte. Doporučuju šroubek na struně podržet stranovou osmičkou aby se neprotočil, jinak se struna ohne a zlomí (zase jste na začátku).

Ve finále už jen přišroubujte páčku sytiče, zakryjte koberec a vyzkoušejte chod sytiče. Musí jít lehce (pozor na moc utažené šroubky na koncích bovdenu) a musí jít do obou krajních poloh. POZOR! - sytič někdy rád zůstává kousek pootevřený díky vůli na hřídelce té páčky. V tom případě musíte seřizovat a zkoušet.

Ještě pro případ, že se vám struna zlomí: znovu povolte bovden na páčce a kousek ho vtáhněte do motoru, tak aby struna zůstala uvnitř, do konce strčte kousek struny nebo třeba hřebík (jde o to, aby se bovden nezmáčknul) a kousek bovdenu uštípněte. Nemá koncovky, takže je to jedno a budete mít zase delší strunu. Ale pozor, nejde to dělat donekonečna.