"Facelift" - ze Š105"M" na Š130

Autor textu:         Jirka "Scary_movie" Lux ---- 742 ŠKODA Club
Uveřejněno:        28. 1. 2007
Kontakt:              jiri.lux@seznam.cz

 

Světla ze stodvacítky vypadají lépe než z emkové 105ky. A proto jsem je koupil na vrakovišti za 250,- Kč kus a od kamaráda hrnce, které světla drží (za stovku). V podstatě jde o jednoduchou úpravu, ale musíte o tom něco vědět :-) K této přestavbě budete potřebovat křížový šroubovák, plochý šroubovák, nástrčkový klíč číslo deset s nástavcem do špatně přístupných míst, normální klíč číslo deset, nožík, hadřík, den volna a dobrou náladu.

 

Otevřete kufr a uprostřed odšroubujte držák masky, masku odmontujte ještě mezi světly a blinkry. Lehněte si pod vozidlo, odšroubujte boční blinkry. Blinkry jsou přichyceny dvěma šrouby. Jeden je dole a druhý nad elektrickým vedením. Pokud to máte, odpojte vedení. Jeden kabel slouží jako ukostření a vede ke šroubu držící světla ke karosérii a zatím ho tak nechte. Sundejte světla z držadel. Po stranách každého světla jsou dvě pérka, která při odklopení a odsunutí pustí světlo. Světlo je ještě v jakési pojistné dírce, a proto ho zeshora nakloňte k sobě a potom nadzvedněte. Pootočením doleva vyndáte svorku, která drží žárovky vně světla. Opatrně vyjměte žárovku ze světla a vysuňte ze západek.

Pozor!!! Na sklo žárovky nesahat. Pokud se tak stane, otřete povrch lihem, nebo technickým benzínem. A odložte je na čistý hadřík. Poté si vezměte plochý šroubovák a odmontujte kablíky od zásuvky, kde byla žárovka. PAMATUJTE SI, JAK BYLY ZAPOJENÉ!!! A nožíkem od hrnce uřízněte uzemnění světla, na uzemnění by vám měla jít parkovačka a pokud tam je ještě jeden kablík navíc, tak ho sundejte. Na parkovačce je nasunut konektorem. Uzemnění uřízněte co nejblíže konektoru, který je u hrnce přidělán. Nyní vezměte nástrčkový šroubovák s nástavcem a okolo hrnce odmontujte šrouby, které drží hrnec kastrolu. Matičky by Vám neměly padat, protože jsou přidělány ke karosérii, ale občas se stane, že to urvete. Pokud máte sundán hrnec, tak opatrně provlíkněte kabeláž skrz gumové kroužky. Teď máte obě světla sundaná a můžete si gratulovat, jste v půlce. Běžte si odpočinout a kochejte se tou dobře odvedenou prací…

Pauza končí a pojďme zpátky do práce… Že se vám nechce?? To máte blbý, díky novému silničnímu zákonu musíme svítit i ve dne, a tak bez světel jezdit prostě nemůžete, jakkoliv to může vypadat "hustotůningově woe"… Dříve, než začnete montovat hrnce ze 120, tak se podívejte, zda tam máte gumové kroužky, kterými prostrčíte kabeláž. Hrnce patří tak, že pérka (drží světla na hrncích) jsou blíže chladiči. Zandejte hrnce tak, jak mají být, a natáhněte dovnitř všechny kabely. Přidělejte je ke karosérii. Kabeláž zapojte do černé zásuvky (tam, kde bude zapojena žárovka) takto:

- zprava od vás černý kabel, který vede k parkovačce
- dále černý kabel, který vede do vozu
- nakonec kabel žlutý

Zapojte kabel, který má konektor zpátky k parkovačce a uzemnění si zatím nevšímejte. K černé západce (tam, kde bude zapojená žárovka): kulatou svorku přiložte k ní, zandejte žárovku a namontujte jí do světla, dejte tam i parkovačku a uzemnění nechte koukat ven. Světlo dejte nejprve do té části, kde není pérko, tedy blíže blinkrů a dole zacvakněte, nebojte se dát do toho více síly. Světlo dole zacvakne a vy vezměte pérko, které je přichyceno k chladiči a dejte do škvíry ve světle, je vedle pérka. Jsou to jakési drážky. Vezměte do ruky nožík a odřízněte cca jeden centimetr gumy okolo kablíku.

U levého světla (pohled od Vás) jsem ukostřil světla k prvnímu šroubu u blatníku, a to tím, že jsem ho omotal okolo šroubku a dotáhl matičkou. U pravého světla k čelu vozu (šroub, který spojuje čelo a karosérii), také jsem povolil šroubek, zbavil se centimetru gumy od kabílku a povolil, omotal okolo šroubku a dotáhl.

 

Přidělejte zpět blinkry tak, jak jste je odmontovali. Přidělejte zpět elektriku a ukostřete i blinkry. Pravý blinkr u levého horního šroubu, který drží hrnec světla a u levého blinkru zase pravý horní šroub, který drží hrnec světla. Rozsviťte světla a zkontrolujte, že svítí normálně a že nesvítí dálková. Dále vyzkoušejte blinkry, zda fungují, jak mají. Světla by také stálo za to seřídit podle kolmé stěny, odkazuju vás na příslušnou literaturu (Andrt, Škoda Techweb, a spol.).

Pokud se vám to povedlo, tak gratuluji. Ještě rada na závěr, pokud máte na zadním čele nápis Škoda 105L – nebo něco takového, tak to raději sundejte. Může se stát, že potkáte policajta dobráka a bude šťourat a šťourat. Masku můžete koupit na vrakovišti, nebo si pořídit nějakou "sportovní". Přeju vám, aby se to povedlo a ŠKODOVKÁM ZDAR! A pokud jste to po mě dokázali udělat, tak moje ocenění je to, že jste to zvládli a že máte radost :-)